03.10.2017

Jørgen Leth anbefaler…

Blandt filmdebutanter og upcoming talenter har PIX også håndplukket en række af de store filmikoner i instruktørstolen. Den garvede filminstruktør, Jørgen Leth, har spottet de store navne og et enkelt stjernefrø, der kan hamle op med de store drenge.

 

Mihály Víg + Béla Tarr

Jeg har et godt øje til Béla Tarr, men jeg har aldrig set en film med ham. Men jeg har jo selv haft et godt samarbejde med de komponister, jeg har arbejdet sammen med. Jeg er altid interesseret i komponisters oplevelse af éns film og den måde, de så prøver at kommentere det på. Ofte har jeg haft nogle meget interessante komponister til at lave musik, som så ofte er kommet med et bud på musikken, for eksempel musikken til ‘En forårsdag i helvede’. Gunner Møller Pedersen, han var jo fuldstændig uinteresseret i cykelløb, men han sagde: “Når jeg ser alle de cykelryttere, så får jeg lyst til at lave et korværk til det”. Og det kom jo bag på mig, det kunne jeg aldrig selv have forestillet mig. Men så prøvede jeg det, og så lavede han et fremragende korværk til filmen. Sommetider kan man blive meget inspireret af komponisternes forhold til de billeder, de ser. Derfor vil jeg gerne se, hvordan det forholder sig mellem Mihály Víg og Béla Tarr.

4. oktober
Læs mere her.

 

Jean-Luc Godards ‘The Rise and Fall of a Small Company’

Jeg ser alt med Godard. Jeg synes den kan noget, for jeg kan godt lide, når film starter fra et nulpunkt. Det er også sådan, jeg oplever Godard i almindelighed – at han er en mand, der har den evne at lave film ud fra meget få noter. Det kan jeg enormt godt lide, og meget tit er det begavede, filmiske noter, han laver til en film. Godard får noget poetisk ud af ingenting – det er mit højeste ideal. Og det bliver som regel en poetisk fortælling ud fra et tyndt grundlag. Det er noget, der har inspireret mig hele mit liv, og i mine egne film har jeg altid følt, at jeg havde Godard som en slags ‘broder’.
Han er også anarkistisk i sit sprog, og det kan jeg godt lide. Han eksperimenterer altid med filmens sprog – det er også den måde, jeg selv forholder mig til at lave film på: At man skal eksperimentere sig frem. Og så er Jean-Pierre Léaud en skøn skuespiller, ham sætter jeg meget pris på, både i Godards og Truffauts film. Han er en vidunderlig skuespiller. Jeg elsker alle Godards film, fordi det er meget begavede bagateller. Han har en meget uortodoks måde at fortælle på, og der er altid mange vitaminer i hans filmsprog.

8. oktober
Læs mere her.

 

‘António One Two Three’ fra New World Views

Den brasilianske/portugisiske ‘António One Two Three’ er også på min liste. Jeg har været meget i Brasilien, og jeg sætter meget pris på brasilianske film – både skrevet om det og anbefalet folk at se filmene. Ud fra traileren kan jeg fornemme, der er en god tone i filmen, og den minder mig om de brasilianske film, jeg godt kan lide. Den virker meget dæmpet og med en række spændende dialoger, så den skal jeg bestemt ind at se.

8. oktober
Læs mere her.

Vi glæder os til at hylde nye og gamle talenter i biograferne.