Trykkogereffekten

Published

Frygten for terror er terroren selv. Se Bertrand Bonellos provokerende og tankevækkende 'Nocturama' mandag på PIX

Det er morgen i Paris. En håndfuld unge popper frem. Som knytnæver. Fra hvert deres kvarter begynder de deres rituelle dans gennem labyrinten af metroer, gader og mennesker i byernes by. De ser ud til at følge en plan. Deres gestik er præcis, næsten truende. De samles på et sted, et stormagasin, ved lukketid. Natten begynder.

Og det samme gør Bertrand Bonellos Nocturama, en af de 12 film i serien Masters of Cinema. Bonellos stil er helt hans egen, skrev Thure Munkholm, da PIX sidste år viste den franske instruktørs fulde retrospektiv: Han er på én gang anti-psykologisk og inderlig, analytisk og sansende. Ingen af hans karakterer dømmes for de følelser, de kæmper med, eller for måden, de lever på.

Det gælder i den grad også spritnye Nocturama, der både handler og ikke handler om terror. Om frygten for terror og om uforklarede unge mennesker, hvis handlinger, det er op til os selv at tolke.

Jeg er som filmmager ingen erstatning for en journalist, en sociolog eller en historiker, forklarede Bonello selv op til verdenspremieren i Toronto i sidste måned: Mit mål er ikke at dissekere aktuelle begivenheder eller at kommentere dem. Fiktionens styrke ligger et andet sted  i genskabelsen af en verden med sine egne regler, logik og nøgler. Observation hellere end analyse.

Bonellos rekreation er en særdeles direkte og nutidig film, fuld af en utøjlelig simrende energi, som truer med at eksplodere. Det er tidens trykkoger-effekt, mener instruktøren: Selvfølgelig er det selve essensen af menneskelig adfærd at tilpasse sig, at integrere og underlægge sig ting, der rent faktisk er uacceptable. Og så, fra tid til anden gennem historien, indtræffer et oprør, en revolution. Et tidspunkt, hvor folk siger stop.

Vi fejrer fransk film i dag mandag i Grand med 'Nocturama', 'Raw' og 'Dagen i morgen'. Se programmet og køb billetter her