5 film, hvor kvinder faktisk taler med hinanden om andet end mænd

Published

Tænk på dine yndlingsfilm. Og tænk så på i hvor mange af dem, der er kvinder, som taler med hinanden om andet end mænd? Det er præmissen for Bechdel-testen, der bruges som et udtryk for kvinders tilstedeværelse i en given film. Vi har udvalgt fem film fra årets program med kvinder, som taler med hinanden om andet end mænd.

'Plants'

Roberto Doveris' debutfilm er en mørk coming-of-age historie om teenagepigen Florencia, der får til opgave at passe sin mentalt handicappede bror helt alene. Hverdagen er ensom og præget af rutiner, og der går ikke længe før hun fortaber sig i tegneserier og seksuelle eskapader med mænd, hun opsøger over nettet.

'A Quiet Passion'

I dette bevægende periodedrama portrætterer Cynthia Nixon den amerikanske digter Emily Dickinson, der må slås mod de konservative normer, som gennemsyrer 1800-tallets patriarkalske Amerika. Det er en medrivende historie om kreativitet, kærlighed og stille oprør fortalt af mesterinstruktøren Terence Davies.

'White People'

Denne tankevækkende sci-fi thriller om magt og menneskesyn er instrueret af den prisvindende svenske instruktør Lisa Aschan. I filmen er Alex på vej ud for at handle, da hun bliver arresteret af politiet og sendt til et underjordisk deportationsfængsel. Det er uvist, om hun får lov til at blive eller må udvises fra Sverige, og snart begynder Alex at planlægge sin flugt. Men hvad bliver prisen for hendes frihed?

'Baden Baden'

I Rachel Langs første spillefilm følger vi 26-årige Ana, der bliver fyret fra sit job som assistent på et film-set. Hun stjæler derfor filmselskabets Porsche og kører til Strasbourg, hvor hun beslutter sig for at bygge et badeværelse til sin bramfrie bedstemor Odette. Anas arbejde med badeværelset bliver dog en allegori over forsøget på at finde struktur i sit eget liv.

'The Witch'

Året er 1630. Da en puritansk families spædbarn forsvinder, mens den ældste datter Thomasin havde ansvaret for ham, bliver familien langsomt overbevist om, at de ikke alene er forbandet, men at Thomasin står bag. Spørgsmålet er, hvad familien er parat til at gøre, hvis de finder bevis på, at hun er en heks? Robert Eggers' anmelderroste debutfilm er en ukristelig horrorfilm, der tager sit afsæt i den historiske dæmonisering af kvinder.