Tako Lako: Hemmelighederne bag sidste års MUSIC+VIDEO-vinder

Published

Det danske kultband Tako Lako har over de sidste par år modtaget massiv anerkendelse for deres ekstatiske livekoncerter og psykedeliske gypsy beats. Sidste år vandt de MUSIC + VIDEO med musikvideoen 'Fearless'. Vi har taget en snak med bandets frontmand Ognjen Curcic om, hvad der skal til for at lave en stærk musikvideo.

CPH PIX: Kan du fortælle lidt om videoen til Fearless?
Ognjen Curcic:
Fearless er den første og indtil videre eneste musikvideo, Tako Lako har udgivet, selvom vi har performet i over 7 år - så på mange måder er videoen et udtryk for bandets samlede lydunivers og kreative rejse. De fleste forbinder Tako Lako med vores live-shows, og et af målene med videoen var at bibringe de kvaliteter, som folk forbinder med vores koncerter - det eksplosive, det sanselige og det psykedeliske - på en anderledes måde. Derudover var Fearless mit første større filmprojekt, så den betød også meget for mig personligt.

Hvilke udfordringer stødte du på under produktionen?
Selve produktionen gik rigtig godt, men jeg havde påtaget mig lidt for mange roller. Det var ret intenst både at være instruktør, producer, klipper, set-designer, grafiker m.m. på en produktion af den størrelse. Og så var der jo et vist pres forbundet med at lave Tako Lakos første musikvideo. Vi havde endda lige fået nye bandmedlemmer og var i gang med at eksperimentere med vores lyd, så det skulle videoen også udtrykke. Vi endte faktisk med at komponere et helt nyt værk til videoen, så musikken fulgte billedet og ikke omvendt.

Hvad udgør en stærk video i dine øjne?
Jeg kan sagtens blive forelsket i impressionistiske musikvideoer, men i sidste ende sætter jeg størst pris på narrative musikvideoer, hvor man kan mærke, at der er kælet for detaljerne. Mange laver musikvideoer, der måske nok er visuelt og æstetisk smukke, men som eksisterer i et vakuum adskilt fra musikken. I en god video sætter den visuelle fortælling musikken i relief og omvendt.